Salesforce

Hoe werkt Kopersbescherming voor verkopers

« Go Back

Information

 
TitleHoe werkt Kopersbescherming voor verkopers
URL Namehoe-werkt-kopersbescherming-voor-verkopers
Description

Om iedereen die handelt op Marktplaats meer zekerheid te bieden, is er Kopersbescherming.

Kopers kunnen hiermee veilig aankopen doen, terwijl jij als verkoper extra betrouwbaarheid uitstraalt en het product veilig verzendt.

Het aankoopbedrag wordt eerst veilig bewaard door de onafhankelijke tussenpartij Online Payment Platform (OPP) - een onafhankelijke tussenpartij. Zodra de koper bevestigt dat alles in orde is, ontvang jij je betaling. Reageert de koper niet, dan gebeurt dit automatisch 7 dagen na de betaling.

Hoe werkt dat Kopersbescherming voor verkopers?

  1. Je plaatst een advertentie met een optie om het product te verzenden.
    • Kopersbescherming is dan standaard aangeboden.
  2. Koper sluit Kopersbescherming af
  3. Koper betaalt voor het product met een betaalverzoek via Marktplaats.
    • Betaling gaat naar de onafhankelijke tussenrekening van OPP.
  4. Je verstuurt het pakket met track & trace
  5. Koper ontvangt het product en controleert de aankoop.
  6. Geeft de koper aan dat alles in orde is met de aankoop, dan staat het geld binnen één werkdag op je rekening, mits je rekening is toegevoegd. Geeft de koper niks aan, dan wordt het geld uiterlijk 7 dagen na de betaling vrijgegeven.
  7. Is er iets niet in orde met de aankoop? De koper moet dit binnen 7 dagen na de betaling melden. Dan bemiddelt OPP tussen jou en de koper:
    • OPP neemt een beslissing over het geschil.
    • Als het nodig is, ontvangt OPP gegevens over de transactie, zoals een kopie van jullie chat.
    • Krijg jij gelijk? Dan ontvang je het geld op je rekening.
    • Zo niet, dan stort OPP het geld terug aan de koper. Afhankelijk van de situatie stuurt de koper het product naar je terug.

Waar moet ik op letten?

  • Kopersbescherming wordt standaard aangeboden tijdens het plaatsen van een advertentie waarin voor deze levering is gekozen: 'Ophalen of Verzenden' en 'Verzenden'.
  • Het is in bepaalde categorieën niet mogelijk om gebruik te maken van Kopersbescherming, zoals in Dieren en Tickets. Klik hier voor de volledige lijst.
  • Kopersbescherming geldt automatisch bij verkoop via Direct Kopen. 
  • De kosten hiervan zijn voor rekening van de koper.
  • Zorg dat je het product goed omschrijft en duidelijke foto’s plaatst.
  • Het is niet mogelijk om een PRO advertentie met Kopersbescherming te plaatsen.
  • Maak je gebruik van Verzenden via Marktplaats, dan ontvangen jij en de koper automatisch de Track & Trace code in Berichten.
  • Wij versturen nooit bevestigingen per SMS, email of WhatsApp. De communicatie over Kopersbescherming loopt altijd via Berichten.
  • Wil je als verkoper de status inzien van ontvangen betalingen? Deze vind je in het Transactieoverzicht bij OPP. Doe je dit voor de eerste keer? Maak dan een account aan zodat je de volgende keer gemakkelijk je overzicht kunt bekijken

Meer informatie

Hoe werkt Kopersbescherming voor kopers
Tips voor een goede verzending met Kopersbescherming
Kosten Kopersbescherming
Uitgesloten categorieën voor Kopersbescherming


Powered by