Met Kopersbescherming betaal je veilig via een tussenrekening van Online Payment Platform (OPP) - een onafhankelijke tussenpartij. Voor een klein bedrag is je aankoop beschermd. De verkoper krijgt pas betaald als jij binnen 7 dagen na de betaling bevestigt dat je het product hebt ontvangen en goedgekeurd.
Kopersbescherming wordt aangeboden en uitgevoerd door de onafhankelijke tussenpartij OPP.
Hoe werkt het voor kopers?
-
Je ontvangt een betaalverzoek van de verkoper in Berichten.
-
Je sluit Kopersbescherming af voor een klein percentage van de aankoopprijs met een minimumbedrag van €0,59 en een maximumbedrag van €125.
-
Je betaalt voor het product met een Betaalverzoek via Marktplaats
-
Je betaling gaat naar de tussenrekening van OPP. Als je afrekent, bewaart OPP je geld veilig.
-
Heb je het afgesproken product ontvangen? Controleer het dan. Is alles in orde? Je hebt 7 dagen na de betaling om te bevestigen of je het pakket hebt ontvangen en alles in orde is. Bevestig dit via het Aankoopoverzicht in Berichten. Doe je dat niet? Dan wordt de verkoper automatisch op dag 7 uitbetaald.
-
Jouw geld blijft 7 dagen na de betaling op een tussenrekening van OPP staan en kan op de volgende manieren worden vrijgegeven.
- Wanneer de je actief binnen Berichten bevestigt het product in goede orde te hebben ontvangen.
- Doe je als koper niks? Dan wordt de verkoper automatisch 7 dagen na betaling uitbetaald.
- 1 dag voordat de Kopersbescherming afloopt, ontvang je een bericht in Berichten
- In dat bericht staat dat je – indien nodig – een melding kunt maken bij OPP om een onderzoek te starten. In afwachting van het onderzoek wordt de betaling langer vastgehouden op de tussenrekening van OPP.
Is er toch een probleem met het verzonden product?
- Neem contact op met de verkoper. Vaak kom je het snelst tot een oplossing door direct contact op te nemen met de verkoper.
- Komen jullie er niet uit? Lees hier hoe je een probleem kan melden bij Kopersbescherming via OPP. Dit moet wel binnen 7 dagen na je betaling.
- OPP houdt je geld vast en bemiddelt tussen jou en de verkoper. Ze starten een onderzoek en nemen een beslissing over het geschil.
- Krijg je gelijk? Dan stort OPP het geld terug.
- Zo niet, dan ontvangt de verkoper het geld op zijn rekening.
- Het kan ook zijn dat je een deel van het geld terugkrijgt, of dat je eerst het ontvangen product moet terugsturen.
Waar moet ik op letten?
- Kopersbescherming wordt altijd toegepast als je via Direct Kopen een product koopt.
- Je kunt als koper besluiten of je gebruik wilt maken van Kopersbescherming. Je kunt het eventueel uitschakelen door op het schuifje te klikken in het betaalproces.
- Controleer of jouw probleem binnen de dekking van Kopersbescherming valt.
- Kopersbescherming wordt standaard aangeboden door verkopers wanneer het product verzonden kan worden, behalve in deze categorieën.
- De kosten voor Kopersbescherming zijn altijd voor de koper.
- Zorg dat je goed en duidelijk afspreekt welk product je koopt en in welke staat het product is. Vraag extra foto’s als iets niet voldoende helder is.
- Wij versturen nooit bevestigingen per SMS, email of WhatsApp. De communicatie over Kopersbescherming loopt altijd via Berichten.
- Als het nodig is voor het onderzoek, ontvangt OPP van Marktplaats een kopie van jullie gesprek in Berichten.
Meer informatie
Hoe werkt Kopersbescherming voor verkopers
Probleem melden bij Kopersbescherming
Kosten Kopersbescherming
Uitgesloten categorieën voor Kopersbescherming