Wil je een Direct Kopen transactie annuleren omdat je het product toch niet kunt verzenden? Geen probleem, als verkoper kun je dit makkelijk doen.
Verkoop annuleren na de betaling van de koper
- Ga naar Berichten.
- Zoek het gesprek waarin de verkoop is gedaan.
- Zie je de bevestigingsmelding dat de koper heeft betaald?
- Klik in deze melding op ‘Verkoop annuleren’ om de transactie te stoppen.
Verkoop annuleren voordat het retouradres is bevestigd
- Ga naar het verkoopoverzicht en klik op ‘Verzendlabel activeren’.
- Klik vervolgens op ‘Verkoop annuleren’.
Verkoop annuleren via OPP (als het verzendlabel al is aangemaakt)
Is het verzendlabel al aangemaakt maar heb je nog geen uitbetaling? Dan kun je de verkoop nog via het transactieoverzicht bij OPP annuleren:
- Ga naar “Mijn profiel”
- Klik op “Naar betalingen” onder het kopje betalingsoverzicht.
- Klik vervolgens op “Naar transactieoverzicht”
- Log in op de OPP-website.
- Klik op transacties en kies de juiste transactie.
- Klik op de knop terugbetaling.
Automatische annulering als er geen actie wordt ondernomen door verkoper
Als er geen actie wordt ondernomen door de verkoper, wordt de transactie 72 uur na de betaling automatisch geannuleerd en krijgt de koper het volledige bedrag terug. Lees hieronder hoe dit in zijn werking gaat:
- 24 uur na betaling: De verkoper ontvangt een herinnering in Berichten dat hij actie moet ondernemen zodat het verzendlabel wordt aangemaakt.
- 48 uur na betaling: Een tweede herinnering wordt verstuurd naar verkoper in Berichten en in Meldingen met de boodschap dat de transactie na 24 uur wordt geannuleerd als er geen actie wordt ondernomen. De koper ontvangt ook een bericht dat er nog geen actie is ondernomen door de verkoper.
- 72 uur na betaling: Als er geen actie is ondernomen door de verkoper, wordt de transactie automatisch geannuleerd. De koper ontvangt het volledige bedrag terug.
- Heeft de verkoper vóór het verstrijken van de 72 uur een verzendlabel geactiveerd? Dan ontvangt hij een bericht in Berichten met de oproep om het pakket af te leveren.
Let op: melding van koper vóór einde Kopersbescherming
- 1 dag voordat de Kopersbescherming afloopt, ontvang je een bericht in Berichten
- In dat bericht staat dat je – indien nodig – een melding kunt maken bij OPP om een onderzoek te starten. In afwachting van het onderzoek wordt de betaling langer vastgehouden op de tussenrekening van OPP.
- Doe je als koper niks? Dan wordt de verkoper automatisch 7 dagen na betaling uitbetaald.
Waar moet ik op letten?
- Als koper sluit je een overeenkomst met een particuliere verkoper (geen zakelijke verkoper). Hierdoor is consumentenrecht niet van toepassing. Lees hier meer.
- Direct Kopen wordt altijd aangekocht met Kopersbescherming.